Ваш браузер устарел.

Для того, чтобы использовать все возможности сайта, загрузите и установите один из этих браузеров.

скрыть

Article

  • Title

    Optimal control of the vessel motion process at the broadside slip

  • Authors

    Omelchuk Anton A.
    Rudakova Ganna V.
    Polivoda Oksana V.

  • Subject

    COMPUTER AND INFORMATION NETWORKS AND SYSTEMS. MANUFACTURING AUTOMATION

  • Year 2015
    Issue 3(47)
    UDC 517.977.5:626.54
    DOI 10.15276/opu.3.47.2015.11
    Pages 73-82
  • Abstract

    The main purpose during the mechanized launching or lifting of a vessel using broadside slip is the uniform velocity motion providing of the object (vessel with launching trolleys) and the guaranteed prevention of emergencies. Aim: The aim of this work is the formulation and optimal control solution of a slip type vessel-lifting complex for providing the uniform velocity, coordinated, gradual relocation of the large vessels. Materials and Methods: The paper studies the matters of real-time control optimization of vessel-lifting complex during launching or lifting the vessel. Results: It is proposed to control the relocation of large object by funicular forces matching of the steel wire ropes of different motorized drives with account of current situation. The model in state space is obtained. This model describes the vessel relocation during the launching/lifting process. The optimal control solution of motorized multidrive system with goal functional is formulated. This solution allows minimizing the divergence of movement parameter values from given ones. It is substantiated the advisability of the use of adaptive control methods with observer to provide the corresponding reliability of vessel-lifting complex functioning.

  • Keywords

    vessel-lifting complex, optimal control, state space, mathematical model, adaptive control systems

  • Viewed: 1119 Dowloaded: 1
  • Download Article
  • References

    Література
    1.    Rawson, K.J. Basic ship theory / K.J. Rawson, E.C. Tupper. — 5th Ed. — Oxford: Butterworth-Heinemann, 2005. — 727 p.
    2.    Омельчук, А.А. Проблеми узгодженого керування складною електромеханічною системою / А.А. Омельчук, Ю.О. Лебеденко, Г.В. Рудакова // Наукові праці Національного університету харчових технологій. — 2013. — № 49. — С. 19—23.
    3.    Омельчук, А.А. Математическая модель электропривода слиповой тележки / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова Ю.А. Лебеденко // Вестник ХНТУ. — 2014. — № 3(50). — С. 390—394.
    4.    Омельчук, А.А. Стратегия согласованного управления многоприводной системой спуска и подъема судна / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова // Автоматика–2014: Матеріали 21-ї Міжнародної конференції з автоматичного управління, 23-27 вересня 2014 р., Київ. — К.: Вид-во НТУУ «КПІ», 2014. — С. 248—249.
    5.    Омельчук, А.А. Моделирование пространственных параметров процесса спуска судна на воду с помощью слипа / А.А. Омельчук, А.В. Рудакова // Системні технології. — 2015. — № 4(99). — С. 31—39.
    6.    Ким, Д.П. Теория автоматического управления. Т. 2. Многомерные, нелинейные, оптимальные системы / Д.П. Ким. — М.: Физматлит, 2004. — 464 с.
    7.    Киричков, В.Н. Идентификация объектов систем управления технологическими процессами / В.Н. Киричков; под ред. А.А. Краснопрошина. — К.: Вища школа, 1990. — 264 с.

    References
    1.    Rawson, K.J., & Tupper, E.C. (2005). Basic Ship Theory (5th Ed.). Oxford: Butterworth-Heinemann.
    2.    Omelchuk, A., Lebedenko, U., & Rudakova, G. (2013). Problem of coordinate control of complex electromechanical system. Scientific Works of National University of Food Technology, 49, 19—23.
    3.    Omelchuk, A.A., Rudakova, G.V., & Lebedenko, Y.A. (2014). The mathematical model of electric drive of slipway trolley. Bulletin of Kherson National Technical University, 3, 390—394.
    4.    Omelchuk, A.A., & Rudakova, H.V. (2014). The coordinated control strategy of multidrive ship launching/lifting systems. In M.Yu. Ilchenko (Ed.), Proceedings of the XXI International Conference on Automatic Control (Automatics-2014) (pp. 248–249). Kyiv: NTUU «KPІ».
    5.    Omelchuk, A.A., Rudakova, H.V. (2015). Modelling the spatial parameters of ship launching process in a slipway. System Technologies, 4, 31–39.
    6.    Kim, D.P. (2004). Automatic Control Theory. Vol. 2, Dimensional, Nonlinear, Optimal and Adaptive Systems. Moscow: Fizmatlit.
    7.    Kirichkov, V.N. (1990). Identification of Objects in Control Systems for Engineering Processes. Kyiv: Vyshcha Shkola.

  • Creative Commons License by Author(s)