Ваш браузер устарел.

Для того, чтобы использовать все возможности сайта, загрузите и установите один из этих браузеров.

скрыть

Article

  • Title

    Improving the model of quality management systems processes assessment.

  • Authors

    Perperi Lyudmyla М.
    Oborsky Gennady A.
    Goloborodko Ganna M.
    Palennyi Yuriy G.

  • Subject

    METROLOGY, STANDARDIZATION AND CERTIFICATION

  • Year 2018
    Issue 1(54)
    UDC 658.562.012.7
    DOI 10.15276/opu.1.54.2018.16
    Pages 115-122
  • Abstract

    Considered are the issues related to elaboration of processes quality assessment model improvement based onto the assessment of the expected result achievement level using the “maturity scale”. Defined are that assessment model’s principles departing from the concept of assessment process as not “linear” one but this one operating in so-kind a continued cycle. Suggested is the improved process assessment model applying the “structural model” principles that, implementing the PDCA methods, allows representing the processes’ occurrence at the organizational level that provides the transparency of processes’ ability to values creation representing

  • Keywords quality management, assessment model, assessment process, level of capabilities, process properties, maturity model
  • Viewed: 216 Dowloaded: 1
  • Download Article
  • References

    Литература

     1. Про вищу освіту : Закон України від 01.07.2014 р № 1556-VII. Дата оновлення: 16.04.2017. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18/page (дата звернення: 25.01.2018)

     2. Luís Fonseca, José Pedro Domingues. ISO 9001:2015 edition – management, quality and value. International Journal for Quality research. 2017. 11(1), Р. 149–158. DOI: https//doi.org/10.18421/ IJQR11.01-09.

     3. Goutam Kumar Kundu. Quality in higher education from different perspectives: a literature review. International Journal for Quality research. 2017. 11(1), Р. 17–34. DOI: https//doi.org/10.18421/ IJQR11.01-02.

     4. Functioning principles of the internal quality assurance system of educational services / G.A. Oborsky, G.M. Goloborodko, L.М. Perperi et al. Odes’kyi Politechnichnyi Universytet. Pratsi. 2016. Issue 3 (50). Р. 70–73. DOI: //doi.org/10.15276/opu.3.50.2016.12.

     5. Шичков Н.А. Выбор методов измерения процессов системы менеджмента качества. Методы менеджмента качества. 2005. № 2. С. 14–17.

     6. Тріщ Г.М. Система залежностей для оцінювання процесів систем управління якістю підприємств. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. 2013. Т. 4, № 3 (64). С. 60-63. URL: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/16283/13802.

     7. Розроблення кваліметричних підходів до процесів системи управління якістю підприємств згідно міжнародних стандартів ISO серії 9000. Р.М. Тріщ, О.А. Горбенко, Н.А. Доценко та ін. Восточно-Европейский журнал передовых технологий. 2016. Т. 4, № 3 (82). С. 18–24. URL: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/75503/80925.

     8. Богданов Д.В., Фильчаков В.В. Стандартизация жизненного цикла и качества программных средств. Санкт–Петербург : СПбГУАП, 2000. 210 с.

     9. Репин В.В. Бизнес-процессы. Моделирование, внедрение, управление. Москва : Манн, Иванов и Фербер, 2013. 512 с.

     10. Перпері Л.М., Оборський Г.О., Голобородько Г.М. Багаторівнева модель управління процесом. Вісник НТУ ХПІ, Серія: Нові рішення в сучасних технологіях. 2017. № 32 (1254). С. 74–79. DOI: https//doi.org/10.20998/2413-4295.2017.32.12.

     11. CMMI-DEV, V1.3. Improving processes for developing better products and services. 2010. 482 p. TECHNICAL REPORT.

      References

      1. On Higher Education System. The Law of Ukraine. No. 1556-VII dated July 1, 2014. Date of update: 28.09.2017. zakon2.rada.gov.ua. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1556-18.

     2. Luís Fonseca, José Pedro Domingues. (2017). ISO 9001:2015 edition - management, quality and value. International Journal for Quality research, 11, 1, Р. 149–158. DOI: https//doi.org/10.18421/IJQR11.01-09.

     3. Goutam Kumar Kundu. (2017). Quality in higher education from different perspectives: a literature review. International Journal for Quality research, 11, 1, 17–34. DOI – 10.18421/IJQR11.01-02. DOI: https//doi.org/10.18421/IJQR11.01-02.

     4. Oborsky G.A., Goloborodko G.M., Perperi L.М. Guhnin V.P., & Palennyi Yu.G. (2016). Functioning principles of the internal quality assurance system of educational services. Odes’kyi Politechnichnyi Universytet. Pratsi, 3 (50), 70–73. DOI: //doi.org/10.15276/opu.3.50.2016.12.

     5. Shichkov N.A. (2005). Choice of methods for measuring processes of the quality management system. Methods of Quality Management, 2, 14–17.

     6. Trisch G. (2013). System of dependencies for assessment of enterprises quality management processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4, 3 (64), 60–63. Retrieved from: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/16283/13802.

     7. Trisch R., Gorbenko E., Dotsenko N., Kim N., & Kiporenko A. (2016). Development of qualimetric approaches to the processes of quality management system at enterprises according to international standards of the ISO 9000 series. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 4, 3 (82), 18– 24. Retrieved from: http://journals.uran.ua/eejet/article/view/75503/80925.

     8. Bogdanov D.V., & Filchakov S.P. (2000). Standardization of software life cycle and quality. St. Petersburg: SPbGUAP.

     9. Repin V.V. (2013). Business processes. Modeling, implementation, management. Moscow: Mann, Ivanov and Ferber.

     10. Perperi L.M., Oborskiy G.O., Goloborod'ko G.M. (2017). Multilevel model of process management. News of NTU KhPI, Series: New solutions in everyday technologies, 32, 1254, 74–79. DOI: https//doi.org/10.20998/2413-4295.2017.32.12.

     11. CMMI-DEV, V1.3. Improving processes for developing better products and services. (2010). TECHNICAL REPORT.

  • Creative Commons License by Author(s)